PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Britské duo MASSIVE ATTACK patří do vybrané společnosti respektovaných a originálních hudebních seskupení, o jejichž nahrávky se zajímá široké spektrum hudebních posluchačů. Jejich depresivní nálady, dunící basové proudy a temná atmosféra kultovního zářezu „Mezzanine“ z roku 1998 dodnes budí respekt. Kapela však neunesla tíhu vlastní geniality a po vlažném „100th Window“ ji personální problémy poslaly na pár let do hibernace. Od minulého roku je však tato legenda opět aktivní a nám nezbývá než věřit, že hlavní důvod reunionu není byznys, ale touha sdělit podstatné věci.
Jak se věci mají, napovídá aktuální kolekce „Heligoland“, která (opět) není úplně taková, jakou bychom od bristolských depresistů očekávali. Pomalé a temné melodie, sofistikovaně navrstvené přes sebe tu sice jsou, ale najdeme zde i jiné, dříve nepříliš používané postupy. Hudba je celkově více odlehčená, jednodušší a možná i krapet pozitivnější. Velmi často hlavní melodii určuje pouze jednoduchý klávesový motiv. „Pray For Rain“, „Psyche“ nebo „Splitting The Atom“ jsou na jednoduchém opakujícím se brnkání vyloženě postavené, ale nezní špatně. V jednoduchosti je prostě síla. Podobné finty zkoušeli MASSIVE ATTACK již na minulém albu, ale tady se zdají přeci jen více dotažené a nápaditější.
Tradiční MASSIVE ATTACK bohužel ustupují do pozadí a charakteristické tepající basové linky, doprovázené jemnými klávesovými či kytarovými motivy a umocněné zasněným hypnotickým frázováním nedostávají na „Heligoland“ tolik prostoru jako v minulosti. „Girl I Love You“ a závěrečná „Atlas Air“ jsou víceméně jediné skladby ohlížející se zpět. Většinu alba tvoří minimalisticko-elektronické věci, které se tradičním MASSIVE ATTACK vzdalují až někam k OHM SQUARE nebo THE ECSTASY OF SAINT THERESA a hudba omezená na minimum se stává se pouze doprovodem ke zpěvu.
Je důležité připomenout, že MASSIVE ATTACK nemají stálého sólového zpěváka. Principálové Robert Del Naja a Grant Marshall buď vystačí vlastními schopnostmi, nebo přizvou ke spolupráci vokalistu splňujícího požadavky té či oné skladby. Krom starého známého Horace Andyho, jehož písně jsou tradičně ty nejlepší z kolekce, vyčnívá z „Heligoland“ ještě Martina Topley-Bird, která svoji osobností asi nejvíce mění podobu zvuku britského dua. Za zmínku stojí také „provařený“ Damon Albarn, který jeho typickým kňouráním kazí jinak zajímavou „Saturday Come Slow“.
Jaké tedy „Heligoland“ v globálu je? Chvalitebné. Kvalit „Mezzanine“ nedosahuje, ale průšvih to také není. Dva slabší kousky vyvažují podařené skladby. Album není tolik sevřené. MASSIVE ATTACK se pokusili o pestré, na jednoduchých, ale silných motivech postavené album, které však postrádá jejich typický rukopis. Snaha dobývat nové obzory se cení, ale za sebe přiznávám, že v tomto případě bych raději návrat ke kořenům.
Elektronicko/trip-hopový čarodějové se vrací se na scénu a předkládají kolekci netypické hudby, která příznivce starších alb nejspíše překvapí.
7,5 / 10
1. Pray For Rain
2. Babel
3. Splitting The Atom
4. Girl I Love You
5. Psyche
6. Flat Of The Blade
7. Paradise Circus
8. Rush Minute
9. Saturday Come Slow
10. Atlas Air
Heligoland (2010)
100th Window (2003)
Mezzanine (1998)
Protection (1994)
Blue Lines (1991)
Vydáno: 2010
Vydavatel: Virgin
Stopáž: 52:31
Produkce: MASSIVE ATTACK & Neil Davidge
Studio: Metropolis Studios, London
Ak PORTISHEAD na svojej predvlaňajšej návratovej doske vypilovali svoj vlastný štýl nebezpečne blízko k dokonalosti, MASSIVE ATTACK, ich žánroví súputníci z polovice deväťdesiatych rokov, na comebackovej "Heligoland" prišli s novým zvukom a novou atmosférou. Krok smerom preč od z môjho pohľadu najsilnejšej dvojice albumov "Mezzanine" a "100th Window" je evidentný, na prvé vypočutie prekvapí a možno odradí. Bola by to škoda, lebo na "Heligoland" MASSIVE ATTACK potvrdzujú, že ich výsledky ich práce a talentu majú čo povedať aj takmer 15 rokov od doby, v ktorej boli skutočne zásadnou kapelou.
prostě nuda
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.